neděle 25. března 2018

MAUS


ART SPIEGELMAN
MAUS


Minulý týden jsem se účastnila semináře v Ústavu pro studium totalitních režimů v Praze. Seminář měl název Komiks pod lavicí? Jako všechny semináře pořádané ÚSTR, byl i tento naprosto skvělý. Před nedávnem jsme do naší školy nakoupili knihy v komiksovém zpracování. Pořídili jsme jich opravdu hodně a za hodně peněz. Kolegyně je rozprostřela v naší knihovně po zemi (máme krásnou moderní knihovnu s 3D projektorem a spoustou dalších krásných knih, a samozřejmě je tam koberec), aby pro začátek byla přehlednost titulů větší. Kdybych to neviděla na vlastní oči, tak bych tomu nikdy nevěřila, ale žáci celou hodinu (a ne jednu) zaujatě četli, a to i takoví, kteří měli knihu v ruce snad poprvé v životě. Každý týden pak žadoní, jestli zase půjdeme do knihovny číst. No to přeci jako češtinář chcete slyšet, ne? Chodíme tam tedy opakovaně a situace se opakuje, takže na tom určitě něco bude. Mě osobně třeba zaujal Deník Anny Frankové v komiksovém zpracování nebo třeba Erbenova Kytice, ta je skvělá, naprosto netradiční. Například Deník Anny Frankové četlo několik žáků v klasickém zpracování, a když jsem po nich chtěla srovnání, tak mi řekli, že jim komiksové zpracování pomohlo pochopit určité věci ze zpracování klasického. To je přeci úžasné. Přečetli obě varianty a dokázali je porovnat. No a tak jsem se rozhodla, že bychom mohli pořídit i několik titulů zpracovávajících historické události. Námětů jsem na semináři načerpala opravdu hodně. Nejvíce mě ale zaujala kniha MAUS Arta Spiegelmana. Je to skvělá kniha, oceněná spoustou cen, např. Pulitzerovou. Vy, které máte děti školou povinné, a myslím tím na všech stupních škol, včetně středoškoláků, můžete touto knihou vysvětlit a přiblížit jedno z nejšílenějších období lidských dějin - holokaust. Není to takové to drsné navalení emocí na děti, s kterými si pak ony nevědí rady, což oceňuji, a tím, že je to komiks, mi to připadá velmi vhodné a pro děti poutavé. Na příběhu Vladka Spiegelmana, otce Arta, pak postupně poznávají tuto tragickou dobu. Oceňuji i originalitu v tom, že národy jsou vyobrazeny jako zvířata, myši Židé, prasata Poláci, kočky Němci...Vztah mezi otcem a synem je složitý a velmi poznamenaný tím, co Vladek (otec) prožil. Působivost knize dodává i to, že je černobílá. Myslím si, že tato kniha by měla být v knihovně každého z nás. A určitě si ji se zájmem přečte i každý dospělý. Velmi vám ji doporučuji. Mě naprosto pohltila, šetřila jsem si její čtení na každý den v týdnu.


Dnes tedy ve vážnějším tónu, ale i to je někdy potřeba. 
Cítila jsem silnou nutnost podělit se s vámi o tuto skvělou knihu, která stojí stoprocentně za přečtení, zamyšlení a nezapomnění.

M.

6 komentářů:

  1. Marti,
    rozhodně děkuju moc za tip na knížku.
    Přeji pěknou neděli.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Reny, není zač. Je to kniha vysokých kvalit. Pa M.

      Vymazat
  2. Díky za zajímavý tip.... předám našim češtinářům a dějepisářům.
    Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, to určitě udělej a pokud máte nějaké semináře, tak v nich je práce s Mausem naprosto vhodná, pa M.

      Vymazat
  3. No, zase si mi rozšířila obzory! Teď tady na to koukáme s Adamem, to víš, o řeší výtvarno a grafické zpracování... Téma, které by se nemělo opomínat, jakkoli je děsivé a nepochopitelné!
    Pa, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helinko, to jsem ráda, že jsem Vám dala tip. A co říká Adam? M.

      Vymazat

Velmi děkuji za krásné a milé komentáře, které mi tu necháváte. Děkuji, Martina ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...